Ajatuksia lauluvuorojen kierrosta

Täällä voi vaihtaa mielipiteitä mistä tahansa sen kummemmin asioita kategorioimatta!

Valvoja: Moderaattorit

Ajatuksia lauluvuorojen kierrosta

ViestiKirjoittaja KooJii » 16.11.2006 11:10

Moro!

Lauluvuorojen tulee noudattaa jotain loogista systeemiä, joka takaa tasapuolisen kohtelun kaikille laulamaan haluaville. Tämä kohta on selvillä suurimmalla osalla karaokevetäjiä. On toki niitäkin, jotka etuiluttavat ystäviään tai antavat näiden laulaa muita enemmän. He aiheuttavat ravintoloille haittaa karkoittamalla muita laulavia. Jonkinlaista systeemiä siis tulee noudattaa.

Jotkut ottavat uuden laulajan tai laulajat heti listan kärkeen. Tämä on tietenkin uudesta laulajasta mukavaa, mutta harmittaa jo pidempäänkin vuoroaan odottaneita. Vanhat ovat tietenkin jo laulaneet yhden tai useamman laulun, joten tätäkin tapaa voi pitää oikeudenmukaisena, koska kaikki saavat laulaa. Huomioon pitäisi ottaa se, että vanhat laulajat ovat jo tuottaneet talolle sinä aikana kun ovat siellä olleet ja uusi ei ehkä vielä mitään. Tämä tapa saattaa johtaa siihen, että tullaan ja lauletaan yhdet biisit ja poistutaan seuraavaan paikkaan laulamaan se seuraava jne. Ei ehkä hyvä systeemi ravintolan kannalta. Uudet pitäisi ehkä jakaa kahtia; uusiin, jotka ovat olleet pidempään talossa ja juuri ovesta saapuneisiin.

Toinen, ehdottoman oikeudenmukainen systeemi on se, että laulajalla saa olla kerrallaan vain yksi kappale listalla. Uusi kappale pistetään listan loppuun, kun edellinen on laulettu tai aloitettu.
Tässä ei ole muuta vaaraa kuin se, että uudet laulajat peljästyvät listan pituutta eivätkä jää paikalle.

Edellisiä yhdistelemällä saadaan aikaan systeemi, jonka pitäisi miellyttää kaikkia.
Mielestäni seuraavalla tavalla vuorottelu toimisi parhaiten.
I Kierros:
ilmoittautumisjärjestyksessä V1-V2-V3-V4-V5-V6
jatkuu:
V1:n laulaessa toista kappalettaan tulee uusi laulaja U1, joka sijoitetaan listan viimeiseksi, koska laulajia on alle kahdeksan samoin U2 listan loppuun
II V1-V2-V3-V4-V5-V6-U1-U2
ei uusia laulajia
III V1-V2-V3-V4-V5-V6-V7(oli U1)-V8(oli U2)
V8:n laulaessa tulee kolme uutta laulajaa
IV V1-V2-V3-U1-V4-U2-V5-U3-V6-V7-V8
Seuraavalla kierroksella V4 ja U3 poistuvat ja Uusi U1 saapuu V6:n laulaessa
V V1-U1-V2-V3-VU1-VU2-V5-V6-V7-V8

Uusi laulaja pistetään siis laululistan loppuun kun laulajia on alle kahdeksan (odotusaika n.30min).
Jos laulajia on enemmän sijoitetaan uudet laulajat listalle siten, että ensimmäinen uusi laulaja neljänneksi, seuraava kuudenneksi jne. uusi-vanha-uusi-vanha. Lauluja saa olla varattuna vaikka kuinka monta, mutta lauluvuoroja sisällä 1/hlö.

Näin uudet ehtivät tutustua paikkaan, tilata juotavaa ja miettiä laulujaan, eivätkä alkupään vanhat joudu äkisti odottamaan puolta tuntia enemmän viiden tai kymmennen minuutin sijasta.
Myös porukat pysyvät paikalla pitempään, ennenkuin jatkavat matkaansa, koska odottavat tietenkin, että kaikki saavat laulunsa laulettua.

Kommentteja? Muita tapoja? Perusteluja?

Toivoopi:KooJii 8)
KooJii
KJ

Ei huono..

ViestiKirjoittaja carry » 17.11.2006 15:00

Itse olen juurikin tuollaista tapaa käyttänyt ja valituksia jonoista en ole saanut kai koskaan.
Ja uusille kyvyille olen saman tavan neuvonut ja fiksuimmaksi hekin sen ovat todenneet.
Se vielä että kun monet laulajat haluavat tuoda kerralla 3-6 biisiä niin ei muuta kuin toinen nippu varsinaisen kierron viereen ja sieltä sitten nappailee uusia biisejä laulajalle kun edellinen biisi on laulu vuorossa.
Tulee paljon lappujen kanssa näpräämistä :( mutta omasta mielestä helpompi nän. Ainakin jos on yli 10 laulajaa.
Ja kun varsinainen jono ei ole 50lapun kokoinen vaan tuplat/triplat yms otetaan siitä pois niin on helpompi/nopeampi vastata ikuisuus kysymykseen "montax viä ennen mua" :)
carry

ViestiKirjoittaja Kari-68 » 17.11.2006 20:08

Itse pyrin ottamaan uudet laulajat suhteellisen nopeasti vuoroon ja normaalisti järjestän tyyliin vanha-uusi-vanha. Poikkeuksiakin on, jos vanhoja laulajia on alkuillasta vaikkapa viisi ja tulee kymmenen uutta, otan vanha-uusi-uusi-vanha-uusi-uusi. Vaan siinäpä se haaste yleensä onkin, että saa sekä vanhat viihtymään että uudet jäämään....

Tuosta useamman lapun tuomisesta: eihän se suotavaa ole, mutta laput saa pysymään aika kivasti ojennuksessa, kun pitää lappurivin vieressä isoja klemmareita snapsilasissa - siitä sitten vaan saman laulajan laput klemmarilla kasaksi, niin pysyy homma hoidossa :)

Kari
Kari-68
KJ

ViestiKirjoittaja KooJii » 18.11.2006 12:45

Kari-68 kirjoitti:Tuosta useamman lapun tuomisesta: eihän se suotavaa ole, mutta laput saa pysymään aika kivasti ojennuksessa, kun pitää lappurivin vieressä isoja klemmareita snapsilasissa - siitä sitten vaan saman laulajan laput klemmarilla kasaksi, niin pysyy homma hoidossa :)

Kari

Moikka!

Lapuissa tulee käytettyä karaokejuontajan haluamaa tapaa. Joillekin ei voi viedä kuin sen yhden lapun, koska jos vie useamman, osa lapuista saattaa kadota vahingossa ja tai vuorot sotkeutua. Jotkut hallitsevat isommankin nipun. Joillekin voi kirjoittaa - jotkut jopa toivovat - useita kappaleita samaan lappuun, ja he vetävät siitä aina lauletut yli.

Itse pidän tuosta monta biisiä samalle lapulle -systeemistä, koska ei tarvitse illan mittaan enää niin paljon listoja selailla. Mutta on siinä huonoja puoliakin. Alkuun, kun paikka on tyhjä, laittaa harjoittelukappaleita ja sitten sisälle pyllähtääkin paljon yleisöä. Ja ne hyvät tanssittavat kappaleet on siellä listan loppupäässä. Kyllä sillä yksi biisi per lappu -systeemillä on puolensa! Toisaalta ei tiedä, jos on yli tunninkin jonot, minkälaista yleisöä on silloin paikalla, kun oma vuoro on.

Toivoopi: KooJii 8)
KooJii
KJ

ViestiKirjoittaja samitos » 4.1.2007 16:39

Itse käytän kyllä systeemiä että kun olet tulossa laulamaan niin jätät sitten samalla uuden lapun! minusta tämä on selkein Ja toimivin tapa! laput eivät katoa ja pysyy vuorot hyvin järjestyksessä! eli otan aina vain yhden lapun kerrallaan sisään
samitos
KJ

ViestiKirjoittaja korgie » 4.1.2007 21:04

Itse pidän aina A4-ruutupaperilla kirjaa lauluvuoroista koko illan ajan siten, että jokaiselle kierrokselle tulee oma sarakkeensa. Kun laulu on laulettu, viivaan nimen yli. Jos laulajaa ei kuulu vuorolleen, merkkaan nimen perään kysymysmerkin ja laitan lapun sivuun. Tästä taulukosta on sitten helppo aina seurata, kuka milloinkin on laulanut ja missä kohtaa kierrosta (millä rivillä ruutupaperilla) kunkin vuoro on, eli vuorojärjestys säilyy vaikka kaikilla ei olisi valmiiksi seuraavaa lappua sisällä kun edellinen biisi on laulettu. Ekoilla kierroksilla kirjoitan nimet harvempaan, esim. joka toiselle tai joka kolmannelle riville, niin että seuraavilla kierroksilla voi sitten tarvittaessa sinne väliin ottaa uusia laulajia, tai jonkun jonka vuoro on mennyt ohi kun on ollut vessassa tms.

Duettoesitykset tietysti aina sotkevat vuorokiertoa, jos toinen laulajista on vaikkapa juuri äsken laulanut sooloesityksen ja toinen on uusi; näissä täytyy sitten vain aina jonkinlainen kompromissiratkaisu tehdä. Siinäkin on suunnattoman suuri apu kun näkee helposti "vuorohistorian".

Kuulosti ehkä sekavalta, mutta tällaista systeemiä minä olen käyttänyt melkeinpä niin kauan kun näitä hommia olen tehnyt, eikä ole liiemmin valituksia tullut. Ruutupaperille on myös kätevää kirjata kappaleiden levykoodit, jos eivät laiskat asiakkaat jaksa lappuja kirjoitella tai "silmälasit on unohtuneet kotiin". :)
"Laita se levy soimaan oikeella nopeudella ja pudota laulua pari oktaavia."
korgie
KJ

Tietokone aikausi

ViestiKirjoittaja sisu » 24.9.2014 12:14

Itse olen juontanut karaokea vain näin tietokone aikakaudella

Pistän vihkoon (tai auki olevaan tekstinkäsittelyohjelmaan) aina kun laulaja on laumassa ekaa kertaa.

Koneen laitan nimen eteen U jos laulaja on ilmottautumussa mukaan ekaa kertaa, ekalla kierroksella siis kaikkien edessä on se U

Sitten toiselle kierroksella jne. merkkaa pelkän nimen.

Ja kun tulee uusi laulajia, niin laitan heidät listan alusta alkaen "jokatoiseksi"

Eli jos lista on ollut vaikkapa

Pekka
Jukka
Mikko
Hannu
Jussi
Jorma

Ja yhtäkkiä tulee 3 uutta, niin sitten lista näyttää tältä

Pekka
U KAISA
Jukka
U Anita
Mikko
U Mervi
Hannu
Jussi
Jorma

Ja jos laulaja tuo vaikka kerrallaan 5 lappua, menee muut laput sivuun, ja laitan nimen alkuun lisäksi O, ja lyön seuraavan lapun (listan viimeiseksi) kun hän on laulamassa

Lisäksi maestrossa rullaa yläreunassa muutaman seuraavan laulajan nimi, ja kappaleiden välissä näkyy, onko se nyt 10 seuraavaa ja odotusaika. Ja Maestrossa, MoodMediassa ja DJ Onlinessa, saa "raahattua" kappaleen hakulistalta oikeaan kohtaan laululistaa

Sinänsä kumma että tuota "karaoketaulua" jossa näkyy nuo jonot yms. en ole kenenkään muun kuin itseni nähnyt käyttävän, vaikka olen käynyt kymmenissä paikoissa joissa on maestro... saattaa johtua siitä että jos haluaa tuon infotaulun, ja taustamusiikin toimimaan, vaatii se lähes insinöörin taitoja
sisu

Paluu Yleinen keskustelu